پنج گام مهم درنویسندگی

مقدمه

اگر توانایی گرفتن قلم در دست را دارید و با حروف الفبا هم آشنایید، پس شما می توانید یک نویسنده باشید.
همین که نوشتن را بلد باشید، برای شروع حرکت در مسیر نویسندگی کافی است، البته فقط شروع آن.
چرا که در ادامه، برای یادگیری اصول نویسندگی و فوت و فن نوشتن، باید زمان کافی صرف کنید. انجام تمرینات فراوان و مستمر در مسیر نویسندگی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ ولی آنچه که مسلم است، اینست که باید حواستان به سردرگمی در مسیر آموزش نویسندگی باشد.
با وجودِ آموزش های مجازی و دوره های متنوع نویسندگی که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده، انتخاب درست و ماندن در یک مسیر شاید کمی سخت به نظر برسد.
وسوسه یادگیری نویسندگی با اساتید مختلف به روشهای متفاوت، می تواند چالش پرریسکی در این مسیر باشد و وقت و انرژی و سرمایه شما را هدر داده، در انتها چیزی بجز سرخوردگی نصیب تان نشود.
حال برای موفق شدن در مسیر نویسندگی باید چه کرد؟

گام اول
انتخاب دوره آموزشی مناسب

برای انتخاب یک دوره مناسب، به خصوص در فضای مجازی، با موارد متنوع زیادی برمی‌خوریم که همه‌ی آنها وعده نویسندگی و موفقیت را یدک می کشند؛ ولی آیا واقعاً با گذراندن یک یا چند دوره‌ی آموزش نویسندگی، می‌توان نوشتن را آموخت؟

شاید پاسخ به این پرسش کمی سخت باشد؛ ولی آنچه که می توان با قاطعیت گفت، این است که، برای نویسنده شدن و نوشتن متن‌های فاخر، گذراندن دوره های آموزشی به تنهایی کافی نیست.
آنچه که در این مسیر وجودش بیش از هر چیز دیگری ضروریست، داشتن روحیه تلاشگری، عشق به نوشتن و انرژیِ ماندن در مسیر نویسندگی است.
البته گذراندن دوره‌های مختلف نویسندگی می تواند مضراتی نیز به همراه داشته باشد. با گذراندن هر دوره نویسندگی و با توجه به هزینه‌ی پرداخت شده و زمانی که صرف آن می‌کنیم، توقع مان از خود و نوشته‌هایمان بیشتر خواهد شد و این حس، موجب کمال گرایی شده، سد بزرگی بین ما و نوشتن ایجاد خواهد شد.
از اینرو، شاید بتوان با جرات گفت که در ابتدای مسیر نویسندگی اولین گام، همان انتخاب یک دوره آموزشِ نویسندگی مناسب، با استادی کار بلد باشد.
تجربه نشان داده است که، پریدن از این شاخه به آن شاخه و امتحان کردن دوره های مختلفِ نوشتن در شروع مسیر نویسندگی، سود چندانی نخواهد داشت.
ما با همان یک استاد و یک دوره، به شرط انجام دقیق تمرینات نویسندگی و تلاش برای نوشتن مستمر، حتما راهمان را در مسیر نویسندگی پیدا خواهیم کرد.

گام دوم
مطالعه
خواندن کتاب‌های مختلف در مسیر یادگیری نویسندگی، مانند سوختگیری اتومبیل می‌باشد. سوختی که ما برای ماندن در مسیر نویسندگی و ایده یابی برای نوشتن، به آن نیازمندیم.
البته در این مرحله باید به چند نکته توجه ویژه داشته باشیم.

چه کتابهایی برای مطالعه انتخاب کنیم:
انتخاب کتاب با هدف شما ارتباط مستقیم دارد. هدفی که به خاطر آن نویسندگی را شروع کرده اید.
اگر چه تعداد زیادی از کتابهای نویسندگی هستند که می‌توانند به عنوان مرجع آموزش نوشتن صحیح و اصول نویسندگی، برای هر هنرجویی در این مسیر مفید باشد.

در این بین می‌توان به کتاب‌های آشنایی با اصول نویسندگی، روشهای نوشتن، ماندن در مسیر نویسندگی، یادگیری عناصر داستانی، آموزش نوشتن متن‌های غیرداستانی و… اشاره کرد.
در کنار این کتاب‌ها، به منظور توانمندسازی ذهن و قلممان، نیازمند مطالعه کتاب‌های داستانی، مقالات، جستار و حتی دیوانِ اشعار هستیم.
خواندن کتاب های متفاوت و با تنوع موضوعی، به افزایش دامنه واژگان و چیرگی نویسنده در ایده پردازی و تقویت ذهن برای نوشتنِ خلاقانه کمک زیادی میکند.
هر کسی که قلم به دست می‌گیرد و مدعی نوشتن است، فارغ از هر هدفی که داشته باشد، باید از مطالعه کتاب‌های مطرح، با موضوعات مختلف، بهره برده، و با روش نگارش نویسنده‌های نامی جهان آشنا شود.

مطالعه عمیق
موضوع مهم بعدی در بحثِ مطالعه که غالباً مورد بی اعتنایی قرار می گیرد، عمیق خواندن کتاب است.
شاید برای هر یک ازما نیز بارها اتفاق افتاده باشند که کتابی را با اشتیاق تا صفحه آخر خوانده‌ایم و وقتی به خط پایان رسیده‌ایم، چیزی از مطالب کتاب در ذهنمان نقش نبسته، به طوری که اگر کسی سوالی درباره‌ی آن کتاب از ما بپرسد، حرفی برای گفتن نداشته‌ایم.
بسیاری از افراد با همین روش کتاب‌های زیادی را مطالعه کرده و مدعی هستند، تعداد زیادی کتاب خوانده‌اند، غافل از آنکه این نوع مطالعه، صرفا خواندن کتاب است؛ بدون تفکر و تعمق.
برای آنکه مطالعه کتاب‌هایی که انتخاب کرده‌ایم، ما را در مسیر نوشتن و نویسندگی کمک کند، باید آنها را به صورت عمیق و دقیق بخوانیم.
شاید نیاز باشد بعضی از کتاب‌ها را با‌رها و بارها بخوانیم. جملات مهم آنها را یادداشت کرده و برای هر فصل یا بخشی از کتاب یادداشت‌هایی به عنوان برداشت خودمان، ضمیمه کتاب کنیم. در این صورت می‌توانیم مدعی مطالعه عمیق باشیم.
برای درک صحیح مطالب بعضی از کتاب‌ها بهتر است آن کتاب را چند بار بخوانیم.
چیزی که در این مسیر مهم است، اینست که، اگر یک کتاب را چند بار بخوانیم و دست پر از آن کتاب جدا شویم، بهتر از یک بار خواندن چندین کتاب است، بدون آنکه درکی آن کتاب داشته باشیم.

گام سوم
نوشتن مستمر
حال که با مطالعه ذهنمان را تقویت کرده ایم، وقت آن است که دست به قلم شده، شروع به نوشتن کنیم. فراموش نکنید که مطالعه، به همراه نوشتن می‌تواند ما را در نویسندگی یاری نماید.
اگر به بهانه‌ی بیشتر آموزی، فقط به مطالعه بپردازیم و نوشتن را به تاخیر بیندازیم ، بعید می‌دانم تا پایان عمر، به نقطه امن آموزش نویسندگی رسیده و فرصت نوشتن بیابید.
تعدادی از بهانه‌های ذهن تنبل و فریب کار ما اینها هستند که،
_ باید متنی فاخر تولید کنم.
_ نباید اثر ضعیفی از من به جا بماند.
_هنوز مطالب زیادی هست که آنها را نیاموخته‌ام.
_ وقت برای نوشتن بسیار است.
_ باید بیشتر بیاموزم و…
این جملات و هزاران جمله و بهانه‌ی دیگر، ما را از نوشتن میترسانند و فرصت نوشتن را از ما می‌گیرند.
باید بدانیم که قرار نیست از ابتدای مسیر نویسندگی، به خوب نویسی بیاندیشیم. نتیجه نوشتن ما هر متنی که باشد، ما مالک آن هستیم و این به تنهایی برای یک نو قلم موفقیت بزرگی محسوب می‌شود. پس بدون هراس و تفکر به نتیجه پایانی، مطالعه و نوشتن را با هم همراه کنید و شروع به نوشتن نمایید. هر روز و بدون وقفه. چه با ایده و چه بدون ایده، کافیست بنویسید.
پیشنهاد می کنم قبل از رفتن سراغ گام چهارم، لینک را باز کرده و این مطلب را نیز مطالعه کنید.
مطالعه زیاد باعث چاقی می‌شود.

 

گام چهارم
انتشار
خوب ما تا این مرحله و نوشتن متن پیش آمده‌ایم، و حالا بهتر است نوشته های خودمان را در فضای مجازی یا هر مکان دیگری منتشر کنیم.
انتشار این متن ها به ما قدرت و شجاعت ادامه نوشتن می دهد. خودباوری و اعتماد به نفسمان را افزایش داده، شوقِ نوشتن را در ما تقویت می‌نماید.
نوشتن بدون انتشار در واقع حکایت زراعتی است بدون برداشتِ محصول.
ثمره تلاش شما در مسیر نویسندگی، همان نوشته‌های شماست که باید با انتشار از درخت نویسندگی چیده و در معرض دید و خوانش مخاطبین قرار گیرد. در غیر اینصورت مانند محصول به جا مانده در خاک، خوراکِ موریانه ها و کرم ها شده، دست آخر کپک میزند و فاسد میشود.

بهترین مکان برای انتشار نوشته‌ها کجاست؟

در ابتدای مسیر، بهترین فضا برای انتشار نوشته‌ها می تواند گروه های مختلف هم دوره‌ای‌هایتان باشد. همان هایی که چون شما در ابتدای مسیر نویسندگی، و در حال آموزش هستند.
همراهی با چنین گروه‌هایی، در رشد شما بسیار نقش‌آفرین خواهد بود.
همانطور که قدم به قدم در مسیر نویسندگی پیش می روید و در نوشتن به چیرگی بیشتر دست می‌یابید، می توانید نوشته‌هایتان را در فضاهای مختلفی از جمله، ویرگول، اینستاگرام، وبلاگ شخصی یا سایت خودتان منتشر کنید.
فراموش نکنید، مهم نیست نوشته هایتان کجا منتشر می شوند، مهم این است که منتشر شوند.

گام پنجم
منتظر دریافت بازخورد نباشید
تلخ‌ترین و عذاب آورترین نوع نوشتن متن، نوشتن به امید دریافت بازخورد، آن هم از نوع مثبتش است.
این عذاب آنچنان در روح و روان نویسنده جا خوش می کند، که خلاصی از آن به راحتی ممکن نمی‌شود.
نوشتن با تفکر دریافت تایید و تشویق دیگران، به مانند ریسمان‌های آتشینی است که دور تا دور افکار و ذهن خلاق و پویای نویسنده را فراگرفته، تمام سوژه‌ها و ایده های نوشتاری‌اش را به آتش و تباهی می کشد.
نویسنده در چنین شرایط روحی، از ترس عدم دریافت بازخورد، یا کلاً قید نوشتن و به خصوص انتشار را میزند، یا اگر هم متنی بنویسد، حاصل کارش به شدت بی‌مایه و حوصله سربرخواهد بود.
چرا که وی حینِ نوشتن، بدون آنکه خود متوجه شود، مدام خودسانسوری کرده و جملات و کلماتی را برای نوشتن انتخاب می کند که مورد پسند مخاطبین فرضی‌اش باشد و این یعنی تولید یک متن کلیشه‌ای و کسالت آور.
پس برای دیده شدن و دریافت بازخورد هرگز ننویسید.
در ادامه بحث، بهتر است لینک زیر را باز کرده، مطلب نوشته شده را مطالعه کنید.
اگر می‌نویسید که دیده شوید، شما هیج‌گاه نویسنده‌ای موفق نخواهیدشد.‌

 

سخن پایانی

قبل از آنکه به سخن پایانی بپردازیم، خواهش میکنم روی لینک زده، متن را مطالعه کنید.
فرمول نویسندگی آسان

 

شاید بیراه نباشد که مدعی کشف فرمول نویسندگی آسان باشم.
این آسانی، نه به ذات نوشتن و نویسندگی، بلکه به آشنایی با راز و رمز نوشتن مرتبط است.
راز و رمزی که از انگیزه نوشتن و علت انتخاب مسیر نویسندگی سخن به میان می آورد.
نوشتن، عاشقی می خواهد که در هر شرایط، توانایی ادامه مسیر داشته باشد، و در حالتی، از کاری که انجام می دهد لذت می برد. از ابنرو، این راه برای راهبر، بازیِ برد_برد محسوب می‌شود.
پس کافیست در مسیر باقی بمانیم، با عشق و با انرژی.
اگر شما هم با راز و رمز جدیدی در این مسیر آشنا شده اید، لطفاً با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

10 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *