نظم ( بخش دوم)

راه های رسیدن به نظم شخصی:
اگر به مراحل مختلف زندگیمان خوب نگاه کنیم، تجربه هایی از زندگی که در آنها نمادی از نظم وجود داشته را براحتی خواهیم دید. احتمالاً دراین تجربیات به ضابطانی چون ناظمِ مدرسه یا فرماندهان پادگان ها بیش از هر چیز دیگری بر خواهیم خورد.
باخود فکر میکنم، آیا واقعاً این ضابطان توانسته اند آن نظمی را که مدنظر ماست، در زندگی ما جاری و ساری نمایند؟
به نظر می‌رسد حتی یادآوری آن تجربیات برای هر یک از ما، بشدت ناخوشایند و عذاب آور باشد.
فراموش نکنیم، همیشه ناظم ها از محبوبیت کمتری در مدرسه برخوردار بودند.
متاسفانه باید گفت، تجربه ثابت کرده ، با این مدل از ضوابط و تمام تلاش هایی که در مدرسه و دانشگاه ها و پادگان ها برای برقرای نظم انجام شده ، کسی به موفقیت نرسانده.
پس این نظمی را که موجب موفقیت میشود را چگونه واز کجا میتوان یافت؟
با بررسی زندگی افراد موفق در عرصه های مختلف هنری علمی و ورزشی سیاسی و… متوجه می شویم، این افراد در زندگی روزمره ی خود دارای نظمی خاص بوده اند و نظم برای آنان از اهمیت ویژه و از ارکان مهم زندگیشان محسوب می شد . با کمی دقت ، به مسئله ی جالبی پی می‌بریم . یک وجه اشتراک در زندگی آنان وجوددارد و آن داشتن توانایی اولویت بندی کارها و مدیریت زمان و انجام کارها به بهترین شکل در زمان معین بوده .
پس می توان نتیجه گرفت که، در الگوی نظم شخصی افراد موفق سه نکته کلیدی وجود دارد:
۱_ اولویت بندی کارها از نظر اهمیت
۲_مدیریت زمان و تعیین زمانی برای انجام آن
۳_ انجام هر کاری به بهترین شکل ممکن در همان زمان تعیین شده.

تاثیرات نظم در زندگی:
نظم مهارتی آموختنی ست.
با شناخت آن و تمرینِ مداوم ، می توان این خصیصه را در خود و زندگیمان تقویت نماییم.
داشتن نظم شخصی در عرصه‌های گوناگون زندگی، می‌تواند ما را به موفقیت نزدیکتر کند.
آنچه که مسلم است، موفقیت نتیجه ی مداومتِ نظم های کوچک روزانه است . شاید به چشم نیایند، ولی در نهایت ما را به نتایج و پیروزی های قابل توجهی رهنمون خواهند ساخت.
وجودِ نظم می‌تواند در عرصه های مختلفی خود را نشان دهد ازآن جمله :
تحصیل ، محل کار، دسته بندی افکار، تفریح، یادگیری مهارت‌های فردی، آموزش مهارت‌های زندگی و برقراری ارتباط سالم و مدیریت زمان و…
حال که از اهمیت و وسعت تاثیرگزاری نظم در زندگی اطمینان حاصل کردیم، بیایید در مورد چگونگی تقویت آن در زندگی شخصی بیشتر بیاموزیم.

راههای تقویت نظم:
از عوامل تقویت نظم شخصی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
_ داشتنِ برنامه ریزی دقیق
_ ایجاد عادت های جدید
_ تقویت نقاط ضعف در خود و زندگی
_ به اراده و توانایی خود ایمان داشته باشیم
_ در زندگی به ایجاد عوامل محرک برای تشویق به حرکت، بیشتر توجه داشته باشیم
_ در انجام هر کاری فهرست‌نویسی و اولویت‌بندی کارها را فراموش نکنیم
_ تشویق خود برای انجام هر مرحله از پروژه
_به دیگران اعتماد داشته باشیم و بخشی از امور را به بقیه محول کنیم ، چرا که داشتن برنامه‌ریزی شلوغ مانع انجام صحیح آن می شود.

فواید داشتن نظم در زندگی:
داشتن نظم شخصی بیش از هر چیزی می تواند در مسائل احساسی و کنترل آن ها کمک کننده باشد.
نظم به زندگی و افکار ما آرامش را تزریق کرده و توانایی مهار احساساتی چون خشم ، کلام و مهار تمایلاتِ کوتاه مدت به خاطر دستیابی به لذت های بلند مدت را در ما تقویت می کند .
با وجود نظم در زندگی، اگر به همین میزان از کنترل و توانایی، دست یافته باشیم ، خود موفقیت بزرگی محسوب می‌شود ، ولی فواید وجود نظم در زندگی بدینجا ختم نشده و در موارد زیادی و در هر شرایطی، تاثیرِانکار ناپذیرِخود را به اثبات رسانده است.
از جمله :
_ افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس
_ افزایش تمرکز در انجام کارها
_تسلط بر انجام کارها و بهبود روابط باعواملِ اجرایی
_ افزایش خودکنترلی و کاهش استرس
_داشتن برنامه ریزی صحیح برای حرکت به سمت اهداف تعیین شده و سرعت در پیشرفت کارها
_استفاده مفید از زمان و فرصت های زندگی.

مشکلاتِ بی نظمی:
از فواید و اثرات نظم گفتیم. حال ببینیم چنانچه در زندگی نظم جاری نباشد چه مشکلاتی پیش خواهد آمد.
بیشترین ضربه ای که از نبود نظم در زندگی شخصی خواهیم خورد، همان از دست رفتن زمان است. حال ببینیم چطور با بی‌نظمی، زمان را هدر می دهیم.
_ ضعف در مهارت تصمیم گیری و اولویت بندی کارها که به شدت باعث اتلاف وقت می شود.
_ افزایش کمال گرایی که موجب وسواس در انجام امور و ارائه آن می شود. این امر موجب هدر رفت زمان می‌باشد.
_ضعف و در تفویض اختیار در کارهای گروهی که به شدت مانع پیشرفت کارها و باعث اتلاف وقت می شود.
_ضعف در مهارت حل مسئله و سردرگمیِ شخصی، در انجام امور محوله ، که در نهایت بر اتلاف وقت زیادی منجر می شود.
_تشدید عادتِ اهمال کاری و به تعویق انداختن انجام کارها . این مسئله می‌تواند در اثر پایین بودن عزت نفس و ترس از خطا کردن به وجود آید .
_نداشتن انگیزه
-ضعف در برنامه‌ریزی
_نداشتنِ خواب صحیح
_دید و بازدید دوستانه و قرار های گردشی و تفریحی
_ پرخوری و چشیدن همه غذا ها
_دیدن برنامه های جذاب و فیلم‌ها و سریال‌ها
_ چرخیدن در فضای مجازی
_گوش کردن به بهانه تراشی های ذهنی، ناشی از وسواس و حس کمال گرایی در شروع و انجام کارها.
حال چرا با وجود تمام آگاهی هایی که از مضرات عدم نظم شخصی در زندگی داریم ، همچنان پیروی از لذتهای آنی ما را به ورطه ی سقوط و نابودی می کشاند ؟
شاید بتوان گفت ، مهمترین دلیلش نامرئی بودن نتایجِ بی نظمی در زندگیست. چرا که آثار بی نظمی در کوتاه مدت قابل درک نیست و به تدریج و در طول زمان اثرات مخرب آن مشهود می‌گردد و متاسفانه ، زمانی متوجه این نتایج می شویم که کار از کار گذشته و زمان را از دست داده‌ایم.

روشی برای اولویت بندی کارها:
اولویت بندی بر اساس ماتریس آیزنهاور
( ماتریس اهمیت و فوریت)

یکی از عوامل ایجاد نظم، اولویت بندی کارها بر اساس اهمیت آن این است . در این روش می توان کارها را اولویت بندی کرد و در زمان تعیین شده انجام داد .
با این روش می توان کارها را به تفکیک ضرورتِ زمانی و ضرورتِ استراتژیک، اولویت بندی کرده و انجام داد.
این روش به نامهای ماتریس استیون کاوی و همچنین ماتریس اهمیت و فوریت نیز معروف است.
با این روشِ تقسیم بندی می توان اولویت انجام کارها را مشخص کرده و برای هر یک، زمانی فراخور اهمیت آن ، در نظر گرفت .
حاصل این تقسیم بندی، حاکنیت نظم در انجام کارها و امور زندگی خواهد بود.
در این روش برای قرار دادن هر فعالیتی در برنامه‌های خود، باید آن را از دو جهت بررسی کرد.
۱_این کار چقدر اهمیت دارد. به عنوان مثال:
مطالعه درس ها، جلسه با مدیرعامل، مدیریت بحران
۲- این کار چقدر فوریت دارد. شارژموبایل، پاسخ به تلفن، پاسخ به ایمیل مدیر.
نمودار زیر این تقسیم بندی کارها را بیشتر توضیح میدهد.

 

 

منابع:
تعدادی از مقاله های موجود در
سایتها

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *